Køb Analysen af Danmarks 391 største bilforhandlere og 18 største bilimportører

Den 25. januar 2020 udkom analysen af Danmarks 391 største bilforhandlere og 18 bilimportører. Den udgives i bogform, fylder 226 sider og koster 3.800,- DKK + moms. Den kan bestilles ved at besvare denne mail positivt.

Hvis du vil have en smagsprøve afslører vi gerne nogle af hovedkonklusionerne allerede:

De 391 største bilforhandlere tjente i 2018 914 mio DKK, hvilket er deres næstbedste år efter rekordåret 2016. Generelt kan vi dog konstatere, at alle årene 2015-2018 har været skønne år for bilforhandlerne, der alle ligger langt over, hvad der blev tjent før finanskrisen. Bilforhandlernes vækst landede på beskedne 2,2%, men med tanker på, at nybilsalget (målt i antal) i 2018 faldt med 2,2% er væksten jo fin nok, og har åbenbart været fin nok til at skabe så fine resultater. Vi havde dog forventet en lidt større vækst, netop fordi de solgte biler i 2018 var noget dyrere end de mest solgte biler i 2017.

Vi ser også en del på de 18 største bilimportører, og disse blander vi kun lejlighedsvis sammen med de 391 største forhandlere, for her er både økonomien og arbejdsopgaverne fundamentalt forskellige. Importørerne slog indtjeningsrekord i 2018, hvor deres overskud for første gang rundede milliarden. I alt 1,081 milliarder DKK blev der tjent, og bilimportørerne havde også en finere vækst på 4,8%. Bilimportørers økonomi er på alle områder imponerende: Mens der gennemsnitligt tjenes 53.000,- DKK per ansat hos bilforhandlerne (hvilket ikke er specielt imponerende når vi sammenligner med de andre erhverv vi analyserer), så er importørernes overskud per ansat svimlende 1,239 mio DKK, godt 23 gange større end hos forhandlerne.

Bilforhandlerne har nogle skønne år, der efter vores vurdering er et resultat kombinationen af en sund dansk økonomi og så krydret med den overgangsperiode, hvor der købes større biler, fordi vi ser effekten af de afgiftsreduktioner, der blev vedtaget under den sidste regering. 85,7% af bilforhandlerne havde overskud i 2018, og vi plejer at sige, at en branche er kernesund når 80% af aktørerne i en branche har overskud.

Men alligevel kan vi heller ikke undgå at støde på konkurser. 3 blev det til blandt de forhandlere der indgik i sidste års analyse, og selv om 2019 også tegner fantastik, så har vi nu stadig 27 forhandlere på listen over dem, vi kalder konkurstruede. Og vi forventer stadig at vi igen ser 3 konkurser i 2020 blandt de 391 forhandlere i analysen.

Vi kan fortælle meget meget mere. Om at vi gennemgår hvert enkelt bilmærke og dets forhandlere og deres resultater, at der også indgår 89 rendyrkede brugtbilforhandlere i analysen, at vi har en lang række oversigter med forklaringer til branchens bedste og værste præstationer, at vi analyserer virksomhedens balance, at vi gennemgår handelsprisen og multipler for 35 virksomhedshandler blandt bilforhandlerne, og at vi har vores millionæroversigt, hvor du kan se formue og ejerandele for 557 bilbranchemillionærer. Og meget, meget mere. Men vi vil gerne have, at du investerer i vores analyse, der efter vores vurdering er den bedste der findes til at få en grundigt indblik i branchens økonomi, om du så er erfaren bilforhandler, importør, direktør eller leverandør bil branchen.

Analysen er vores 13. årlige udgivelse og er baseret på de senest udgivne årsregnskaber (der er indgået indtil 01DEC19) men er kombineret med markedsdata for, hvem der har agenturer på hvilke bilmærker og hvordan bilsalget går til og med 2019. Så selv om de fleste regnskabsdata især er for 2018, så bruger vi også en del energi på at få afdækket situationen for 2019, og lidt energi på at kigge ind i 2020.

Jeg håber at du synes analysen lyder spændende, og det ville glæde mig at høre fra dig med en bestilling.

 

Med venlig hilsen

 

Ole Egholm
Dansk Brancheanalyse ApS
Augustvej 60
DK – 2860 Søborg
Denmark

ole@pose.dk
ole@danskbrancheanalyse.dk

www.danskbrancheanalyse.dk

Tel (0045) 20956085
CVR: 29150176

Dansk Brancheanalyse ApS er stiftet og ejes af Ole Egholm, der er cand. merc. og MBA, og tidligere har været rejsebureaudirektør (1992-2006). Ole Egholm udgav sin første brancheanalyse om rejsebureaubranchen i år 2000. I 2005 stiftede han Dansk Brancheanalyse og har siden 2006 haft udgivelse af brancheanalyser som sin hovedbeskæftigelse. Formålet med Dansk Brancheanalyse er at kaste lys over økonomien i brancher, der ikke normalt udsættes for al for stor analytisk bevågenhed. En øget indsigt i en branches økonomi hjælper forhåbentligt aktørerne i branchen og omverdenen til en bedre forståelse af erhvervet, hvilket på sigt bør kunne medvirke til en bedre indtjening i branchen og dermed et bedre skattegrundlag for samfundet. Dansk Brancheanalyse ApS er ikke afhængig af særlige aktørers eller branchers interesser, ej heller af annoncørers, og finansieres alene af læserne. I 2019 har Dansk Brancheanalyse udgivet analyser af advokatbranchen, arkitektbranchen, bilforhandlerbranchen, hotelbranchen, rejsebureaubranchen, reklamebureaubranchen, restaurationsbranchen og revisionsbranchen. Analysen af bilbranchen udkom for første gang 25. oktober 2007 og er udkommet årligt lige siden.