Den 7. november 2018 er Analysen af Danmarks 323 største reklame-, PR-, media-, digitale, DM-, design- og event-bureauer udkommet. Analysen er efter vores opfattelse den mest gennemarbejdede analyse der findes af reklamebureaubranchens økonomi, og det er vores 12. årlige udgave.

Analysen udgives i bogform, fylder 187 sider, og koster, ligesom sidste år, 3600,- DKK + moms. Den kan bestilles ved at sende en mail til ole@danskbrancheanalyse.dk.

Vil du have en smagsprøve på analysens hovedkonklusioner, så læs videre her:

De 323 reklamebureauer havde et samlet overskud efter skat på lige godt 600 mio DKK, og det er branchens flotteste resultat nogensinde. Det svarer til et overskud per ansat på 73.000,- DKK, hvilket er det højeste siden finanskrisen. I årene 2006 og 2007 lå branchen marginalt bedre når vi måler i overskud per ansat.

Branchens vækst i omsætning var på beskedne 2,8%, men når vi måler branchens vækst i dækningsbidrag (det som mange i netop reklamebureaubranchen kalder bruttoavance), så var den 6,5%. 2017 var på alle måder et herligt år.

De 323 bureauers omsætning var 15,478 milliarder DKK (og det er inklusive mediabureauernes omsætning), mens branchens dækningsbidrag (DB) var på 7,035 milliarder DKK. I alt var der 8.225 ansatte i de 323 største reklamebureauer.

Verdens 5 største bureaukoncerner – som vi kalder Big5 – er også Danmarks 5 største reklamebureaukoncerner, målt på omsætning. Det drejer sig om WPP, Omnicom, Dentsu, Publicis og Interpublic. De sidder især på mediabureauerne herhjemme, og deres samlede omsætning i Danmark udgør 7,294 milliarder DKK (47,1%), mens deres samlede dækningsbidrag ”kun” udgør 25,1% af branchens DB. I år har vi valgt at konsolidere bureaukoncernernes samlede danske aktiviteter (hver for sig), hvilket er den vigtigste årsag til, at der i årets analyse ”kun” er 323 bureauer, mens der var 327 sidste år. Alene WPP har 23 selskaber i Danmark, hvoraf 15 indgik separat i sidste års analyse. I år indgår WPP som én samlet koncern. Ja rent faktisk er der 39 nye bureauer i årets analyse, de fleste af disse er netop blevet store nok til at indgå.

Vi har også konstateret 4 bureaukonkurser blandt de 327, der indgik i sidste års analyse, og vi har igen i år udgivet en konkurstrusselsliste med 32 bureauer på, idet vi dog understreger, at vi i løbet af de kommende 12 måneder kun forventer i omegnen af 4 konkurser.

Vi har afdækket 45 virksomhedshandler og fundet handelspriser og dermed multipler på disse virksomhedshandler. Vi afslører gerne, at vi synes vi har fundet de rigtige handelspriser på de store handler som salget af Charlie Tango til KMD, salget af DIS/PLAY til WPP og salget af Envision. Analysen indeholder 12 siders spændende læsning omkring branchens virksomhedshandler.

Endelig har vi fundet i alt 401 millionformuer blandt reklamebureaubranchens ejere. Disse reklamebureaufolk, der er millionærer i deres holdingselskaber, har alene i 2017 øget deres formue med 22% sådan at den nu udgør 4,570 milliarder DKK. Hvis vi tilmed indregner årets udbyttebetalinger på 214 mio DKK, så har branchens millionærer haft en formueforøgelse på svimlende 27% i 2017. Lønniveauet i branchen steg også med godt 1% til 575.000,- DKK (virksomhedens gennemsnitlige personaleomkostninger per ansat), så vi kan roligt sige, at 2017 har været et af de år, hvor det har været helt fantastisk at være bureauejer. Se alle branchens millionærer og deres bogførte formuer i analysen.

Analysen indeholder et væld af informationer om de største, det bedste, dem med højst løn, største overskud per ansat, og vi hengiver også et afsnit til at se på branchens værste præstationer. For det kan vi også lære af. Vi gennemgår også bureauernes balancer for at få indtryk af, hvad der eventuelt gemmer sig her på godt og ondt. Vi giver bureauerne en CSR-score for deres transparens i regnskaberne, og vi ser på, om det bedst kan betale sig at være ung, gammel, mand, kvinde, københavner, jyde, udenlandsk ejer eller medarbejder-ejer, eller hvor mange ejere der er bedst for virksomheden.

Hvis du spørger os, så er analysen ikke alene det bedste produkt til at få et overblik over økonomien i den danske reklamebureaubranche, det er også et fantastisk værktøj for bureauejere, bureaudirektører og CFOs til at benchmarke egne resultater i branchen og lære af både de bedste og de værste, og for folk med interesser omkring branchen er analysen super god til at give et overblik over, hvem der betyder noget rent økonomisk.

Vi håber at du er blevet overbevist, og vi ser frem til din bestilling af årets brancheanalyse.

Prisen er kun 3600,- + moms

Vi håber på at modtage din bestilling på ole@danskbrancheanalyse.dk

Du kan også læse mere om indholdet i analysen her

Med venlig hilsen

Ole Egholm

Dansk Brancheanalyse Aps er stiftet og ejet af Ole Egholm, der er cand. merc. og MBA, og tidligere har været rejsebureaudirektør (1992-2006). Ole Egholm udgav sin første brancheanalyse om rejsebureaubranchen i år 2000. I 2005 stiftede han Dansk Brancheanalyse og har siden 2006 haft udgivelse af brancheanalyser som sin hovedbeskæftigelse. Formålet med Dansk Brancheanalyse er at kaste lys over økonomien i brancher, der ikke normalt udsættes for al for stor analytisk bevågenhed. En øget indsigt i en branches økonomi hjælper forhåbentligt aktørerne  i branchen og omverdenen til en bedre forståelse af erhvervet, hvilket på sigt bør kunne medvirke til en bedre indtjening i branchen og dermed et bedre skattegrundlag for samfundet. Dansk Brancheanalyse Aps er ikke afhængig af særlige aktørers eller branchers interesse, ej heller af annoncørers, og finansieres alene af læserne. I 2016/2017 har Dansk Brancheanalyse udgivet analyser af arkitektbranchen, revisionsbranchen, rejsebureaubranchen, reklamebureaubranchen, bilforhandlerbranchen, restaurationsbranchen og hotelbranchen. Analysen af reklamebureaubranchen udkom for første gang 20. august 2007, og er udkommet årligt siden.