Analysens hovedkonklusioner for analysen udgivet 1. oktober 2024

 

2023 blev økonomisk rekordår for rejsebureauerne.

Rejsebureauerne tjente 706 millioner kroner (706M) i 2023. Det er det bedste overskud branchen nogensinde har præsteret, og det er præcis 200M over det tidligere rekordår, som var 2017. Rejsebranchens omsætning (på 30,8 milliarder DKK) var dog endnu ikke tilbage på 2019-niveau, og med 3.395 ansatte i branchen i 2023 var der stadig næsten 1.000 færre ansatte end i 2018, hvor der var 4.387 ansatte. Branchens vækst var 16,4%, hvilket er det næsthøjeste nogensinde (vækstrekorden var, ikke underligt, i 2022), og 16,4% er stadig udtryk for, at branchen er ved at indhente noget af det forsømte under corona-krisen.

Det er altid svært at spå om fremtiden. Vi kan dog allerede se, at der er skabt 295 nye jobs i branchen i første halvår af 2024 i forhold til første halvår af 2023. Vi ser også stadig en tocifret vækst i antal passagerer i CPH, og vores bud, på baggrund af dette, og en masse andre tendenser vi viser i analysen, er, at 2024 bliver atter et flot vækstår med en omsætningsvækst på 10,5% og en omsætning for rejsebureaubranchen på 34 milliarder DKK. Vi tror også på, at branchen igen får et økonomisk stærkt 2024, der måske ligefrem kan slå nye rekorder.

For 2025 ved ingen hvad der vil ske, men vi håber på, at branchen får et rigtigt “normalår”, hvor hverken udenlandske diktatorer eller hjemlige politikere generer branchens vilkår, hvor naturkræfter og folkestemning ikke hæmmer rejseriet for meget, og hvor verdensøkonomien fortsætter i rimelig sund forfatning. Så kan branchen måske vokse med 5%, måske ligefrem lidt mere (men under 10%). Som altid vil vi dog – belært af fortidens mange hændelser – anbefale alle rejsebureauer at have sit kriseberedskab klar.

 

Det indeholder analysen, udgivet 1. oktober 2024:

Ud over en grundig gennemgang af vores generelle konklusioner om rejsebureaubranchens tilstand, den historiske udvikling og inklusiv vores bud på udviklingen i den nærmeste fremtid, præsenterer vi en lang række oversigter over de største, bureauer med størst overskud, størst historisk overskud, størst vækst, størst omsætning per ansat, størst gennemsnitsløn, størst overskud per ansat og størst indtjeningsevne.

Og selv om branchen har haft rekordår målt på indtjening, så er der stadig 32 bureauerder har haft underskud, heraf 15 med millionunderskud. Vi ser på forklaringerne bag de store underskud, ligesom vi ser på historiens største underskud, bureauer med salgsnedture, ringeste lønniveau og ringeste indtjeningsevner.

Som med alt andet i analysen ser vi på de bedste og de værste for både at lære af både de bedste og de værste.

Sektorer

I analysen har vi inddelt branchen i følgende sektorer (parentes for anslået antal selskaber i analysen):

  • Erhvervsrejsebureauer (21)
  • Charterbureauer (15)
  • Leisurebureauer, bredt formuleret (100), herunder 
    • Leisurebureauer med guide (15)
    • Oversøiske leisurebureauer (29)
    • Leisure Europa (18)
    • Grupperejsebureauer (9)
    • Jagt & Safari (11)
    • Sportsrejser (14)
    • Krydstogtbureauer (4)
  • Incoming-agenter (24)
  • Internet-bureauer (2)
  • Overnatningsfokus (6)
  • Skirejsebureauer (12)
  • Sprogrejsebureauer (6)
  • Busrejsebureauer (4)
  • GSAere (6)
  • Flykompensationsselskaber (4)
  • Grossister (2)
  • Dealsites (1)
  • Visumbureauer (1)
 
Det er klart, at mange af disse bureauer ikke altid lige kan tilpasses til én af ovenstående sektorer, men med disse inddelinger ser vi også bedre, hvilke sektorer der har det forrygende og hvilke der halter.
 
Mini-afsnit med 28 feriehusudlejere

Feriehusudlejerne er nok en business for sig selv, ligesom de har deres egen brancheorganisation. Feriehusudlejerne er dog agenter ligesom rejsebureauer er, der arbejder indenfor turisme, og størstedelen af omsætningen krydser grænser med tyske kunder til Danmark som det største af flere udenlandske markeder. Feriehusudlejerne har meget samme koncept som de i forvejen 6 bureauer med overnatningsfokus, som allerede indgår i analysen. Vi bruger, for første gang i år, nogle få sider på at få lavet en foreløbig afdækning af feriehusudlejernes erhverv, uden at vi integrerer feriehusudlejerne fuldstændig i analysen. Det bliver derfor ikke samme gennemgribende analyse af feriehusudlejerne vi laver, men bare lidt kradseri i overfladen i et afsnit for sig selv.

Vi kan derfor godt garantere, at vi ikke leverer lige så stor indsigt i feriehusudlejernes univers som vi synes vi har i rejsebureauernes. Læringskurven er alligevel høj (for os!), når vi tager et første kig på en branche, med en masse fællestræk med rejsebureaubranchen, og også med nogle helt særegne træk, der er unikke for feriehusudlejere.

Mand eller kvinde, stor eller lille, udenlandsk eller dansk ejet?

Vi analyserer også bureauernes resultater afhængigt af ejerforhold, alder, geografisk placering, om der sidder en mand eller kvinde i direktionen, om de er medlem af en brancheforening, og hvilken, eller om de er store eller små. Nogle af disse analyser er virkelig stof til eftertanke, andre er lidt svære at konkludere på.

Kritiske poster i balancen

Vi gennemgår ikke alene bureauernes resultatopgørelser, men ser også bureauernes balancer efter i sømmene. Her ser vi en række nøgletal for branchen, men vigtigere af alt ser vi, hvem der har gemt gode og dårlige resultater væk på bundlinjen og ned i balancen. Det lyder kedeligt, men er ret spændende læsning! Og det er til at forstå, selv om man slet ikke er regnskabsnørd.

Årets konkurser og konkurstruet

Siden vi udgav sidste års analyse har vi konstateret 20 konkurser og tvangsopløsninger i rejsebureaubranchen. Det var dog kun en enkelt af konkurserne der ramte blandt de 190 rejsebureauer, der indgik i sidste års analyse. Resten var blandt bureauer, der var for små til at indgå i analysen, og i alt handler det kun om 13 arbejdspladser, der blev konkursramt i de seneste 12 måneder.

Vi har også udvalgt 19 virksomheder, som vi mener har noget i regnskaberne, der driller så meget, at vi bliver nødt til at mene, at bureauet har en form for konkursrisiko i sig. Læs hvem og hvorfor i analysen.

Hvad koster dit rejsebureau?

Traditionen tro indeholder analysen igen et arbejde med at fastslå handelspriserne for de bureauer der er handlet i branchen. Vi har analyseret på 18 rejsebureauhandler, og prøver så vidt muligt at regne multipler på, hvordan rejsebureauerne er værdiansat, idet vi gennemgår hver enkelt virksomhedshandel, som vi har fået nogenlunde overblik over. Vi afslører gerne, at nogle af multiplerne er rekordhøje.

Rejsebureaubranchens millionærer

Denne liste bliver igen i år opdateret, så vi så vidt muligt kan følge, hvor pengene egentlig havner henne, og hvad der så er sket med dem. Vi har kortlagt de bogførte formuer ud fra holdingselskaber hos omkring 265 rejsebureau-ejere, hvilket udgør stort set alle danske rejsebureau-ejere i brancheanalysen. Hertil kommer en del millionærer, der ikke længere ejere rejsebureauer, men har tjent penge på at sælge deres bureauer. Vi kommer nok også til at blande feriehusudlejerne ind i millionærlisten, og der er også en fair share af ganske velhavende mennesker fra den del af branchen. Se navne, ejerforhold og formuer i analysen på hver enkelt af de 371 formuer på vores millionærliste.



Hvem har glæde af analysen?

Bureauerne selv

Analysen omsætter svært talmateriale til forståelig tekst og overskuelige skemaer. På kort tid kan du få overblik over branchen – og din egen position inden for den!

Analysen er et godt redskab for dit bureau til at benchmarke egne resultater i forhold til branchen eller til de nærmeste konkurrenter. Du kan måle på vækst – eller mangel på samme, på dit dækningsbidrag, omsætning per medarbejder, eller nogle af de andre tusindvis af tal, som analysen er spækket med. Som rejsebureau kan du også bruge analysen til at kigge konkurrenterne bedre efter i sømmene og se, ud fra resultaterne, hvem det er værd at inspireres af, både for at lære af de bedste i branchen, men måske også for at lære af de fejl, som konkurrenterne begår…

Vær opmærksom på, at vi i analysen går ind og estimerer visse oplysninger, som ikke altid fremgår af virksomhedernes regnskaber. Her tænker vi især på virksomhedernes omsætning og dækningsbidrag. Vi bruger en lang række såkaldte regressionsanalyser og kontroller på tværs samt tilsætning af sund fornuft for at lave estimater, som forhåbentligt kan betragtes som retvisende.

Leverandører til branchen

Er du leverandør til branchen, kan analysen bruges til i særdeleshed at sikre, at du får leveret til alle de relevante bureauer, og at du får talt med samtlige relevante kunder.

Du kan også bruge analysen til at måle dit eget salg til branchen og se, hvem der egentlig godt kunne købe/sælge mere. Som leverandør giver det dig en uundværlig viden til brug for mødet med kunden.

Investorer og nye i branchen

For investorer og nye i branchen, giver læsningen et godt indblik i en branche og dennes økonomi. Analysen er formentlig det bedste sted, hvor du som udefrakommende samlet kan få et grundigt indblik i den danske rejsebureaubranche.

Er du blevet overbevist?

Prisen er kun 3900,- DKK + moms.

Vi håber på at modtage din bestilling, som kan klares ved at besvare denne mail positivt.

 

Med venlig hilsen

 

Ole Egholm
Dansk Brancheanalyse ApS
Augustvej 60
2860 Søborg

Tel 20956085

CVR 29150176

ole@danskbrancheanalyse.dk
www.danskbrancheanalyse.dk

Dansk Brancheanalyse ApS er stiftet og ejes af Ole Egholm, der er cand. merc. og MBA, og tidligere har været rejsebureaudirektør (1992-2006). Ole Egholm udgav sin første brancheanalyse om rejsebureaubranchen i år 2000. I 2005 stiftede han Dansk Brancheanalyse og har siden 2006 haft udgivelse af brancheanalyser som sin hovedbeskæftigelse. Formålet med Dansk Brancheanalyse er at kaste lys over økonomien i brancher, der ikke normalt udsættes for al for stor analytisk bevågenhed. En øget indsigt i en branches økonomi hjælper forhåbentligt aktørerne i branchen og omverdenen til en bedre forståelse af erhvervet, hvilket på sigt bør kunne medvirke til en bedre indtjening i branchen og dermed et bedre skattegrundlag for samfundet. Dansk Brancheanalyse ApS er ikke afhængig af særlige aktørers eller branchers interesser, ej heller af annoncørers, og finansieres alene af læserne. Gennem årene har Dansk Brancheanalyse udgivet analyser af advokatbranchen, arkitektbranchen, bilforhandlerbranchen, ejendomsmæglerbranchen, hotelbranchen, ingeniørbranchen, rejsebureaubranchen, reklamebranchen, restaurationsbranchen og revisionsbranchen. Analysen af rejsebureaubranchen udkom for første gang 23. oktober 2000, og er udkommet årligt lige siden, med undtagelse af 2020 og 2021.